Alexanders adoption

Vores livs rejse til Kina for at adoptere

Denne blog vil blive brugt til at skrive om vores rejse til Kina for at adoptere og livet med Alexander når vi kommer hjem. Vi har også en blog på engelsk og den vil måske blive opdateret lidt tidere end denne her, så check der også.

Nu tager vi snart hjem!

Vores livs rejseOprettet af Lars tir, december 11, 2007 14:18:37
Dagene er ved at blive lidt lange og vi laenges efterhaanden efter at komme hjem. Mandag tog vi en tur i Shanghai Oceans Aquarium. Det var nemlig regnvejr. Vi kom som saedvanligt lidt sent afsted, men det var egentligt meget fint. Der var ikke saa mange meensker der paa en mandag saa vi noed det rigtigt. Alexander synes mange af fiskene var ret sjove, men efter en times tid tog han sig en lille lur i klapvognen. Efter akvariet tog vi en tur forbi Orient Pearl Tower (Shanghais vartegn), men paa grund af vejret var der ikke nogen god grund til at tage op i taarnet, da der var ret taaget. Vi gik lidt rundt i kvarteret og fandt sightseeing tunnelen under floden. Den tog vi saa. Man koere i en lille plexiglas box og saa viser de lyshow om jorden og universets udvikling undervejs. Meget spoejs ide! Saa gik vi lidt langs The Bund, Shanghais beroemte gamle gade langs floden. Jeg har overvejet at give jer alle et Rolex ur hver i julegave for her kan man faa dem til 10 kroner stykket. Det er jo ret billigt, ikk'? Ihvertfald meget billigere end i Schweiz!

Saa begyndte det at regne taet og vi tog en taxa tilbage til hotellet. Alexander fik sig en lille lur og vi fik hans pas tilbage med indrejse- og opholdstilladelse til Danmark. To af foraeldrene var taget til Det kongelige danske generalkonsulat om morgenen og vi havde regent med at vi ville faa dem tilbage den naeste dag, men det lavede dem med det samme. Herligt! Saa kan vi rejse hjem.

Mandag havde vi jo haft Alexander i en uge og sikke meget der er sket i den uge. Han udvikler sig bare saa hurtigt og laerer utroligt meget. Det goer vi jo saadan set ogsaa. Det er bare pragtfuldt at se hvordan han bare er saa glad for tilvaerelsen nu, mens han jo var ret knyt for en uge siden. Vi kan se at han bliver meget stille hver gang der er for meget hurlumhej, saa helt vaek er det ikke gaaet endnu, men det goer jo heller ikke noget. Han vaagner hver morgen og starter dagen med at give os et stort smil og han ender dagen med at sende os luftkys.

Han er naturligvis ikke altid lige god og mandag eftermiddag blev det hele lidt for meget for ham. Han blev meget varm og vi troede han havde feber, men det havde han ikke. Han var bare tvaer og meget traet, saa vi besluttede os for ikke at gaa ud men istedet spise paa den kinesiske restaurant i hotellet. Og saa ellers et hurtigt bad til knaegten og paa hovedet iseng. Han var da ogsaa noget bedre idag, tirsdag.

Idag har den saa staaet mest paa pakning.....naah ja, Marion havde lige lidt shopping der skulle klares ogsaa og en lille frisoer aftale, men ellers noed vi det her paa hotelvaerelset og har nu pakket saa meget faerdig som vi kan ioejeblikket. Det bliver godt at vende snuden hjemad imorgen. Alexander og jeg var ret treatte her til aften, men vi havde jo ogsaa leget det meste af dagen!!

Vi tog alle i den lokale kinesiske resaturant iaften for at fejre vores sidste aften i Shanghai. Alexander har kigget meget ud af vinduet idag og iaften som om han ved at det er hans sidste dag/aften i Shanghai.

Vi glaeder os til at komme hjem og komme ind i den daglige gaenge. Vi ses i Cessy.

Her er lige et par billeder.

Blog ImageEr han ikke bare kaer, den lille?
Blog ImageMan kan jo gaa lige igennem fars ben!

Blog ImageVerdens laengste akvarietunnel - 68 meter!

Jeg har ioevrigt upladet en del nye billeder til Picassa siden, jeg gav adressen til den anden dag.

Vi regner med at skrive mere og hjemturen naar vi kommer hjem og hvordan det saadan ellers gaar med ham, men der kan godt gaa et par dage, da vi ikke har internet i det nye hus endnu.

• Kommentarer(0)//kina.buch-jorgensen.eu/#post35

Soendag i den gamle bydel

Vores livs rejseOprettet af Lars søn, december 09, 2007 17:02:53
Soendag havde vi besluttet at vi ville i den gamle bydel i Shanghai. Der er ikke saa langt fra hotellet, ca. et kvarters gang.

Efter en langsom morgen, hvor vi tog vores tid kom vi afsted ved 11 tiden. Vi gik lidt forkert og Marion kiggede paa diverse forretninger paa vejen, saa det endte med at tage en halv times tid at komme derned. Marion var stadig paa udkig efter traditionelle kinesiske silkedragter til Alexander. Lige da vi havde fundet det og var begyndt at kigge lidt rundt loeb vi ind i en utolig venlig kineser. Han talte ret godt engelsk og det viste sag at vaere fordi han var engelsk laerer. Han begyndte at fortaelle os en masse om Shanghai og isaer om den gamle bydel. Han var en meget interesseant personlighed og efter lidt tid tilboed han at vise os lidt rundt i den gamle bydel. Han viste os hoved attraktionerne og saa tog han os hen til en almindelig udseende bygning og sagde at vi skulle lige op paa 4. sal her. Det viste sig at der var en slags gaardhave deroppe med fantastisk udsigt over baade den gamle by og byen i det hele taget. Og hvis man gik endnu en etage hoejere op var der en stor sal, som belv brugt til kinesiske opera forestillinger om aftenen og om dagen blev 1/3 brugt til te-cafe, mens resten stadig havde stoleraekkerne og scenen klar til om aftenen. Meget, meget flot. Vi sad lidt paa tag-terrasen og han fortalte mig mere om Kina og Shanghai og da han nu var lingvist begyndte han at fortaelle mig om forskellen paa hoved- kinesisk (mandarin) og den lokale Shanghai dialekt. Det er aabenbart nogenlunde som mandarin med en kartoffel i munden.

Vi havde en god par timer der inden vi sagde paent farvel til ham efter at have faaet hans adresse. Saa gik det langsomt hjemad igen. Langsomt, fordi vi gik lidt forkert og endte i en gade hvor der kun var musikforretninger, saa hvis nogen af vores mere musiske bekendte skulle komme til Shanghai ved vi hvor I skal gaa hen!

Soendag eftermiddag var der legetime med Alexander igen og han var lidt mere fraek idag. Hvis han bliver sur over noget, og det tager ikke saa meget, saa gaar ryggen bare op i en flitsbue. Han mener det nu sjaeldent saa galt for det tager kun 20 sekunder at faa ham god igen med leg eller en donut.

Soendag aften var der indsamling af alle boernennes kinesiske pas fordi Ole og Niels, to af foraeldrene, skulle tage dem allesammen med til det danske generalkonsulat mandag morgen.

• Kommentarer(0)//kina.buch-jorgensen.eu/#post34

En uge i Shanghai

Vores livs rejseOprettet af Lars søn, december 09, 2007 04:04:58
Tjah, saa har vi allerede vaeret i Shanghai i over en uge. Tiden gaar vel nok hurtigt. Og det er utoligt at se hvor meget Alexander har udviklet sig i de faa dage vi har haft ham.

Fredag startede vi stille og roligt igen. Klokken 10.30 havde vi aftalt at alle boernen skulle klaedes ud i den fine silkedragt, de havde faaet med som gave fra boernehjemmet. Vi ville gerne have et billede af dem alle i deres dragter, som vi kan sende til boernehjemmet som en lille tak. Det var selvfoelgelig noget af et show at faa 9 boern tilat sidde stille med alle foraeldrene lige foran dem i et lille vaerelse. Alexander blev lidt bange og stille igen. Vi fik ogsaa lavet familiefotos af hver familie med deres lille barn i silkedragt. Det var meget sjovt og da den vaerste hurlumhej var ovre loeb Alexander glad rundt igen i sin fine dragt.

Klokken 11.30 kom de rundt med passene til alle boernene. Saa Alexander har nu et fint kinesisk pas. Paa mandag skal det saa til det danske generalkonsulat for at faa indrejse- og opholdstilladelsen indstemplet. Vi fik ogsaa hans kinesiske vacinationskort med oversaettelse og den seneste laegerapport paa ham. Den var fra 29. November (dagen, hvor vi flyttede!) og han var 9 kg og 76 cm. Ellers alt fint. Vi fik ogsaa den DVD boernehjemmet havde faaet lavet for os med overdragelsen. Den er virkelig flot.

Ved 12-tiden tog vi afsted til Shanghai Zoo. Den var meget stoerre end vi havde regenet med og ogsaa meget mere spaendende. Vi saa en del underlige fisk, loever, tigre, giraffer, bjoerne, ulve, gorillaer, chimpanser og selvfoelgelig ogsaa panda bjoerne. Det var faktisk rigtigt godt, undtagen afdelingen for kaeledyr. Der havde de 40-50 forskellige hunderacer og de sad allesammen i meget smaa glasbure. Det var naesten ikke til at holde ud at se paa og det fik os selvfoelgelig til at taenke paa Rocky paa vinterferie i hundepensionen.

Parken var faktisk saa stor at vi endte med at bruge 5 timer der, hvoraf de sidste 45 min. paa at proeve at finde udgangen. Vi havde ogsaa en mindre pause i en reataurant der, hvor vi fodrede den lille filur-mager. Da var det klart os der var girafferne, for hele restauranten fulgte alt hvad vi gjorde meget noeje. Vaerten kom op og spurgte os om Alexander, men de fleste andre stod bare 2 meter vaek og observerede. Men de var nu venlige nok, saa det gjorde ikke saa meget.

Vel tilbage igen var det tid for en ret sen middagslur (han havde allerede sovet lidt i barnevognen) og saa holdt vi ellers legetime igen. Vi spiste paa den lokale vestlige restaurant paa hotellet, da Marion traengte til en steak!

Loerdag stod der findeplads paa programmet. Vi havde besluttet at vi ville proeve at finde det sted, hvor Alexander var blevet efterladt af sin kina-mor og fundet af de lokale myndigheder. Vi havde faaet conciergen i hotellet til at hjaelpe os med saa nogenlunde at finde omraadet. Vi vidste at det var en lokal sundhedsklinik i Xu Hang by i Jia Ding distrikt i Shanghai. Fra den kinesiske findeannonce, der havde vaeret i avisen i marts 2007 kunne kineserne se navnet paa klinikken. Conciergen fik fat paa en taxachauffoer for os og soergede for at han forstod problemet og han fik ogsaa alle vores papirer med adressen. Og saa var det ellers afsted. Det tog en times tid at komme derud. Baade Jia Ding by og den noget mindre Xu Hang saa nogenlunde velhavende ud i forhold til de fleste andre steder vi har set herovre, saa det var jo lidt lovende. Jeg kan ioevrigt lige bemaerke for de motorsports interesserede at Shanghais Formel 1 bane ligger i Jia Ding, saa naeste gang i ser Formel 1 fra Shanghai kan I jo taenke paa Alexander. Naa, men vi koerte rundt i ret lang tid for chauffoeren havde lidt svaert ved at finde det rigtige sted. Han var jo ikke lokal kendt derude, saa han stoppede taxaen en gang imellem og hoppede ud for at spoerge om vej hos de lokale og den ene sendte os i den ene retning og den naeste sendte os i den modsatte retning, men efter 45 minutters tur rundt i omraadet fandt vi en sundhedsklinik og vi steg ud og tog en masse fotos og filmede med mere, men i mellem tiden stod taxa chauffoeren og talte med en gammel mand ved indgangen og saa kom han over og fortalte os at det alligevel ikke var den rigtige sundhedsklinik, da landsbyen aabenbart har to. Saa ud paa vejen igen for at finde den rigitige. En halv time tog det og saa fandt vi den. Vi talte med adskillige folk der, som bekreaftede at det var det rigitge sted ifoelge finde-annoncen og jeg spurgte en laege som lige kom ud om hun kunne huske Alexander. Det gjorde jeg ved at vise hende det papir vi har som siger paa kinesisk at han er adopteret og at han var foraeldreloes og saa viste jeg hende finde-annoncen paa kinesisk som forklarede at han var fundet her hos dem. Hun huskede det ikke, men det var aabenbart ikke saa saert da der arbejder en del der. En gammel kone ved vejen kunne heller ikke huske det. Vi tog billeder og videoer, m.m. og saa hoppede vi eller i taxaen igen og koerte tilbage til hotellet. Turen tog ialt lidt over 3 timer og det var nu noget over Alexanders middagslur tid. Han havde hans foerste skrige anfald i taxaen hjem og saa faldt han eller i soevn. Han fik cirka en times soevn i taxaen og saa ville han jo ikke sove mere da vi kom hjem! Men saa var han tilgengaeld godt sulten, da vi ikke havde kunnet madde ham ordentligt i taxaen. Han havde nu ellers spist adskillige breod, honeynuts, kyllingestykker og meget mere, saa det var ikke fordi vi sultede ham. (Vi vejede ham igaar aftes - han har allerede taget ca. 300 gram paa siden vi fik ham!)

Efter lidt mad og lidt legetid besluttede vi at gaa en tur ned til Folkets Park, som er ca. et kvarters gang fra hotellet. Det var ret sjovt. Der er utroligt mange kineserne paa gaden saaden en loerdag eftermiddag. I parken var der et boerne omraade, som vi brugte lidt tid i , saa moedte vi nogle teenagere, der var igang med at traene koordineret dans med tennisketchere. Det var ret flot og de fortalte at det var til en konkurrence. Jeg kan ikke laengere huske hvad de sagde det hed. Det har noget at goere med japanske tegneserier. Naa, men vi gik videre og kom til et omraade af parken hvor der stod rigtig mange mennesker, de fleste af dem med lapper med papir med et aarstal (typisk i firserne) og en laengde (typisk 150-160 cm) og en masse andre detaljer paa kinesisk og negen af dem havde ogsaa billeder paa deres papir. Marion havde hoert om det her paa TV engang. Hver loerdag gaar kinesiske foraeldre, hvis boern endnu ikke har fundet en passende aegtefaelle derned og proever at finde en match til deres boern. Der blev pruttet lidt om prisen rundt omkring. Meget bizart.

Paa vej hejmad gik vi via Nanjing Road (det store stroeg i Shanghai) og loen ind i en gruppe kunststuderende fra Beijing. De inviterede os op at de deres udstilling. Den var lige forbi. Der var baade noget godt og noget mindre godt. Marion valgte et par ud, som vi koebte, og det vidste sig at de var lavet af deres laerer. Han var ioevrigt kaligrafi ekspert. Saa vi spurgte ham om meningen af Alexanders kinesiske navn. Qian, han familienavn betyder staerk. Det var ogsaa hvad vi havde hoert foer. Gan, den sidste del af hans fornavn betyder soed. Han sagde, det er den type soedme man har i munden naar man lige har drukket appelsinjuice. Det havde vi ogsaa hoert foer, undtagen det med appelsinjuicen. Huai var den stoerste overraskelse. Det betyder stort hjerte eller egentligt bredt hjerte eller vidt favnende. Det giver jo en hvis mening, da han jo havde problemer med hjertet da han blev fundet. Med denne viden sagde vi mange tak og gik videre og fandt den bedste kinesiske restaurant vi endnu har vaeret paa og den er ikke engang ret langt fra hotellet. Der gaar vi helt sikkert tilbage til! Efter det var det hjem og faa Alexander med det store hjerte i seng.

Her er nogle billeder:

Blog Image8 prinser og en prinsesse. Er de ikke bare flotte?

Blog ImageFar og soen ser paa fisk i Zoo.

Blog ImageVi fnadt ogsaa nogle storke i Zoo. De har nok bragt Alexander til os!!

Blog ImageSaadan en pandabjoern er egentlig ret stor!

Blog ImageDen glade familie ved platformen hvor Alexander blev efterladt i Februar 2006.

Blog ImageAlexander afproever legeland i Folkets Park.

• Kommentarer(0)//kina.buch-jorgensen.eu/#post33

Livet med Alexander gaar stadig bedre!

Vores livs rejseOprettet af Lars tor, december 06, 2007 17:02:39
Alexander er en stjerne og han bliver bare bedre og bedre.

Igaar fik jeg ikke rigtigt skrevet noget, da Marion sad paa computeren for at opdatere hendes blog og skrive til veninderne m.m., saa jeg har lidt opdatering at naa. I kan evt. kigge paa de fine billeder og videoer Marion har lagt paa den engelske blog.

Igaar skulle vi ikke noget! Det var den foerste dag uden program. Vi tog den stille og roligt og lod Alexander sove til ved 8 tiden. Saa tog vi vores tid med morgenmad, m.m. og var foerst klar til at komme ud af doeren ved 11-tiden. Vi skulle paa shopping tur da alt det toej vi havde med til Alexander var for stort, saa vi tog ud til det samme shopping center vi var ved i soendags. Den stolte far kunne saa ogsaa faa afproevet den nye klapvogn. Det er utroligt saa interesseret almindelige kinesere er i et lille kinesisk barn med udenlandske foraeldre. Men de er allesammen meget venlige og glade paa baade hans og vores vegne, saa saa kan man jo naesten ikke blive saa sur paa dem over nysgerrigheden. Vi har da ogsaa behaendigt undgaaet situationen naar nogen blev for naergaaende og ville tage ham op.

Naa, men vi fik shoppet lidt og koebt diverse ting vi manglede, f.eks. flere pampers bleer, nu der er kommet gang i fordoejelsen igen. Han var en af de sidste til at producere en lorteble, men han naaede 4 iloebet af dagen igaar. Spaendende!!

Vi koebte meget mindre stoerrelser end vi havde med men alligevel fandt vi ud af da vi kom hjem at det meste er lige vel stort til ham. Skoene var dog okay og de fleste troejer ogsaa, men bukserne var stadig for store.

Naa, men efter vi shoppingen fik vi os en burger og saa tog vi hjem til hotellet igen. Saa var det tid til en lur inden vi skulle gaa gangene tynde igen. Han kan bedre lide at gaa paa mamor gulvet ude ved elevatorene end paa gulvtaeppet paa gangene, men det er han foraeldre ikke alt for glade for da man kan slaa hovedet mere paa marmor end paa et tykt taeppe. Men hvis man falder rejser man sig jo bare op igen uden at graede og gerne ved at bruge hovedet til at presse sig op. Det goer de alle og de er vist alle vant til at der ikke noedvendigvis er nogen, der troester dem hvis de falder, for de rejser sig bare alle op igen uden at kny.

Dagen endte med leg paa vaerelset og bad inden han belv puttet me den godnat historie. Han gav os et stort smil og er puste-kys (det havde han laert i loebet af dagen).

Her til morgen vaagnede han foerst ved 8.30-tiden (vi lader ham sove laenge med vilje, saa han langsomt bliver omstillet til europaeisk tid). Da han vaagnede stod vi begge og kiggede paa ham og da han saa os stak han i et stort smil. Det varmede dejligt. Han er ikke laengere ked af at vaere hos os. Han har et godt sovehjerte og det tager ham en halv-times tid rigtigt at blive vaagen, lidt ligesom moderen!!

Igen tog vi det stille og roligt og var igen klar til at tage ud i byen ved 11-tiden. Vi havde planlagt at tage en tur i Folkets Park, so er en stor offentlig park i gaa-afstand herfra. Desvaerre havde vi glemt at kigge paa vejrudsigten. Vi var blevet saa vant til at vejret i Shanghai er et sted mellem rimeligt godt og rigtigt godt. Men da vi kom ud fra hotellet begyndte det at regne. Vi tog af sted alligevel, men efter 5-10 minutters gang blev vi enige om at vi maaske skulle finde en bedre plan, givet omstaendighederne. Saa vi gik tilbage til hotellet med en smule indkoeb og raadslog lidt inden vi gik over til Shanghais hovedstroeg, Nanjing Road. Vi havde nogel for noejelige timer der med at koebe mere toej til Alexander, denne gang smaat nok!! Maaske faar vi brug for mere plads i kufferten hjem. Vi fandt ogsaa nogel traditionelle kinesiske markeder og gik lidt og saa hvad der saadan var! Vi tog en frokost paa Pizza Hut, da vi havde brug for noget hurtigt og let. Mens vi sad der pegede Alexander pludselig paa Marion og sagde MaMa (kinesisk for mor). Hun sad lige og madede ham. Efter at have sage MaMa et par gange pegede han paa mig og sagde BaBa (kinesisk for far). Vi blev helt paff og smilte tilbage til ham med taarer i oejnene og gav ham en stor knuser.

Saa maatte vi tilbage til hotellet for der var foedselsdags fest. Marius, en af de andre boern fyldte to aar idag, saa der var fest med lagkage, balloner, gaver og sang ude paa gangen. Jeg tror hotel personalet belv lidt forundrede igen. Den slags har de vist ikke vaeret ude for foer. Ungerne havde en god fest og vi fandt ud af at Alexander godt kan lide lagkage. Naar han fik en lille bid gik han lidt ned af gangen og spiste den og kom tilbage efter mere naar han var faerdig. Vi havde ellers lige maddet ham, saa vi blev lidt overraskede over at han kunne spise saa meget igen, men han blev bare ved.

Saa var han ogsaa klar til en god lur og fik igen halvanden time inden vi vaekkede ham. Saa blev der leget lidt mens han langsom vaagnede og saa gik vi ned paa den kinensiske restaurant paa hotellet til aftensmad.

Han er en lille skaelm er han. Han har allerede laert at efterabe os ret godt. Han kan f.eks. nikke dybt med hovedet ligesom far og sprede armene ud med handfladerne opad ligesom vi goer naar vi fortaeller ham at alt maden i hans skaal eller flaske er vaek - 'all gone'. Der er mange andre ting han allerede har laert at efterabe os med. Det er lidt skraemmende!! Men ogssa sjovt. Han har en cylindrisk traeklods og den er han ogsaa begyndt at foere op til munden ligesom mor og far goer med cola- eller oeldaaser! Hmmmmmmm.

Efter at have leget lidt her til aften fik han sit bad og kom iseng. Han var ikke meget for at sove med det samme, selv om far havde opfundet en godnat historie til ham om en lille kinensisk dreng. Jeg maatte derfor ind og tjekke paa ham flere gange. Den foerste gang stak han i et stort smil da han saa mig, som om han lige ville sige 'se selv - jeg er stadig vaagen - er det ikke fint'. Naeste gang jeg kom derind sendte han mig et puste-kys, da han saa mig. Tredie gang var han endelig ved at faa besvaer med at holde oejnene aabne. Han er en utrolig kaer lille dreng og vi er meget lykkelige med ham.

Blog ImageFar koerer da vi gaar paa vores foerste indkoebstur i klapvognen.
Blog ImageHer er den lille Duracell-kanin efter mange ture hen ad gangen.

Blog ImageHistorie-time med mor.
Blog ImageDen lille haetteklaedte trold er klar til at tage ud i Shanghai.
Blog ImageRoedt lys betoeder jo ikke noedvendigvis at man skal stoppe, vel?
Blog ImageHan kan lide kage kan han, den lille!!!

• Kommentarer(0)//kina.buch-jorgensen.eu/#post32

Masser af fotos

Vores livs rejseOprettet af Lars ons, december 05, 2007 08:40:55
Jeg har lige oprettet et web-album under Picassa med indtil videre omkring 100 fotos fra vores livs rejse her til Sahnghai, men der kommer hele tiden flere til. I kan finde dem her:

• Kommentarer(2)//kina.buch-jorgensen.eu/#post31

En god dag med Alexander

Vores livs rejseOprettet af Lars tir, december 04, 2007 15:32:46
Idag har vaeret en helt fantastisk god dag med Alexander og han er nu officielt vores ifoelge de kinesiske myndigheder.

Igaar sad vi og legede med Alexander efter han kom op fra sin middagssoevn, men han var meget passiv. Men han spiste godt og fulgte alt hvad der foregik med oejnene, men han var altsaa meget passiv, saa vi var lidt bekymret for han.

Vi spiste aftensmad paa den lokale kinesiske restaurant i hotellet, og igen spiste han godt, men ville ellers ikke goere meget vaesen af sig.

Derefter legede vi lidt mere med ham og gav ham en youghurt inden han fik et bad. Vi blev lidt overrasket over et stort blaat maerke han havde paa laenden, men det har vi faaet at vide er meget normalt for asiatiske boern. Det gaar vaek med alderen. Saa fik han noget maelk og kom paa hovedet i seng. Han sover godt den lille. Han kom i seng klokken 8 og sov igennem til klokken 7 naeste morgen. Det maa vi jo haabe han bliver ved med!!!

Idag var han lidt mere aktiv fra starten, men han virkede stadig ikke som en to-aarig. F.eks. ville han ikke gaa selv og rystede paa benene naar han stod op, saa vi var stadig lidt bekymrede for ham, men i det mindste var han jo blevet noget mere aktiv.

Vi skulle afsted fra hotellet klokken 8.30 igen for at udfylde diverse papirer for at goere adoptionen endelig i Kina. Vi var lidt sent paa den, da Alexander ikke var nem at faa vaagen her til morgen. Han sover lidt paa samme maade som sin mor. Men vi naaede det da og kom afsted. Foerst til Civil Affairs Bureau, hvor vi ogsaa var igaar, hvor vi lige skulle udfylde hvad hans navn bliver efter adoptionen. Saa gik det videre til registraren og notarens kontor. Der var vi i mange timer mens vi ventede paa at komme til. Vi skulle foerst have taget et familiefoto og derefter skulle vi udfylde nogle papirer sammen med registraren og endelig kom vi til notaren, hvor vi skulle love at vi ville passe godt paa ham og aldrig goere ham noget ondt.

Saa var han vores! Vi fik et flot adoptionsbevis fra kineserne med familiefoto og det hele. Han er virkelig vores nu og han er dejlig.

Efter vi kom tilbage fik han sig en lille middagslur og saa havde vi ellers legestue sammen med Bertram og August og deres foraeldre. Det gik rigtigt godt og han blev stadig mere aktiv i legen. Paa et tidspunkt besluttede han sig saa for at han lige ville vise os at han faktisk godt kan staa og gaa!! Saa han kom ud til os i badevaerelset, mens vi var ved at veje de to andre. Og siden da har vi naesten ikke kunnet faa ham til at holde op med at gaa. Han har nok allerede gaaet flere kilometer med far og/eller mor i haelene rundt paa gangene i hotellet. Han blev faktisk lidt sur da vi stoppede ham for at gaa til aftensmad. Og da vi kom tilbage fra den kinesiske ville han straks gaa igen. Han gaar faktisk hurtigere og mere sikkert end de fleste af de andre. Saa vi gik i en halv times tid igen. Nu ved han jo at far og mor bliver utroligt stolte af ham naar han gaar!!

Saa han blev lidt utilfreds igen da vi maatte stoppe ham fordi han skulle have sin youghurt og bad og goeres klar til natten. Han drak ogsaa lige en hel flaske maelk inden han faldt i soevn.

Det har bare vaeret en super dag og vi er bare saa glade for ham og saa stolte af ham og vi kan naesten ikke beskrive vores glaede nu han saa smaat er begyndt at stole paa os og foele sig tryg ved os.

Her er et par fotos fra dagen.

Blog ImageVores kinesiske adoptionspapirer. Han er vores.

Blog ImageGaatur med mor!

Blog ImageLegetime med far mens vi venter paa notaren.

Blog ImageMiddagslur med mor!
Blog ImageLegestue med vennerne.

Ioevrigt er han noget mindre end vi havde regnet med. Han var jo 8.5 kg. i juni ifoelge hans papirer og han er kun lidt tungere nu. 9.2 kg. har vi vejet ham til og imorgen maaler vi hans nuvaerende hoejde. Vi skal ogsaa ud at koebe nyt toej til ham da naesten alt det vi havde med er alt for stort!

• Kommentarer(0)//kina.buch-jorgensen.eu/#post30

Gotcha!!!!

Vores livs rejseOprettet af Lars man, december 03, 2007 07:29:21
Saa kan I godt hejse flaget. Vi har ham!! Og han er bare dejlig!

Vi var tidligt oppe her til morgen. Afgang med bus fra hotellet klokken 8.30. Foerst gik turen til Civil Affairs Bureau, hvor vi skulle udfylde nogle papirer. Det tog en times tid...halvanden hvis vi inkluderer ventetiden. Vi fik ogsaa nye pasfotos af boernene taget i sidste uge. Det var meget godt for ellers havde vi maaske ikke kunnet genkende dem senere for de fleste havde aendret sig meget siden de tidligere fotos.

Derefter var der en halv times bustur til boernehjemmet. Foerst blev vi budt velkommen af direktoeren og han fortalte lidt og saa skulle vi udfylde nogel flere papirer, bl.a. en pleje tilladelse for de naeste 24 timer, da adoptionen foerst bliver endelig imorgen paa Civil Affairs Bureau. Saa kom vi endelig ind og se boernene i deres aktivitetsrum/legerum. Der sad de allesammen med deres plejere og vi fandt hurtigt Alexander. Saa blev vi kaldt op een ad gangen og fik vores boern overrakt. Vi tog vores tid saa alle kunne faa taget billeder. Efter overdragelsen var der tid til at snakke lidt med plejerne og spoerge om deres vaner, m.m. Boernene tog det altsammen i stiv arm og kun en enkelt graed lidt. Flere gik hurtigt til den, men Alexander er lidt sky og han var ikke nem at faa hevet igang. Da vi foerst fik ham overrakt begyndte han straks at graede da han saa Marion, saa jeg maatte tage over. Der gik dog kun cirka et minut, saa var Marion ogsaa god nok. Men blev ved med at vaere meget stille.

Her er et par fotos fra legerummet lige efter overdragelsen.
Blog ImageBlog Image
Efter overdragelsen var det tilbage til moedelokalet hvor vi overrakte vores gaver og erstatningstoej og vi fik diverse gaver fra boernehjemmet. Saa blev der taget et gruppe foto og saa i busen tilbage til hotellet. De fleste af dem faldt i soevn i bussen, da det var langt over deres sengetid for middagssoevnen. Alexander fik sig ogsaa en lille lur paa busen, men da vi naaede hotellet var han lidt frisk igen.

Vi skiftede saa lige bleen, da den var blevet lidt vaad og saa kom han i seng for at sove faerdig. Og der ligger han lige nu og sover lige saa stille. Marion er lige gaaet ud for at koebe frisk frugt, da dagsplanen for ham, som vi fik paa boernehjemmet siger at han plejer at faa frisk frugt naar han kommer op fra hans middagslur.

• Kommentarer(0)//kina.buch-jorgensen.eu/#post29

Shopping!

Vores livs rejseOprettet af Lars søn, december 02, 2007 09:59:21

Indtil videre gaar det godt med at faa omstillet vores indre ure. Vi var vaagne i en times tid inat men eller vaagnede vi klokken 8.30 lokal tid, saa det er jo ikke saa daarligt.

Idag stod den paa shopping. Foerst var vi afsted for at koebe klapvogn og kufferter og mad kinesisk mad til Alexander. Vi var ikke endt ved det shopping center de andre havde anbefalet. Taxa chauffoeren forstod abbenbart ikke vores anvisninger, saa vi var ved et mindre supermarked...saadan i bilka stil!!

Vi tog tilbage med det foerst indkoebte varer og laessede dem af og tog straks afsted igen. Denne gang kom vi til det rigtige sted, som er et mega shopping center. Nu kunne vi faa resten af de ting vi skulle have, saa som erstatningstoej til boernehejmmet, lidt legetoej og saa stod vi ogsaa for at koebe faellesgaven fra gruppen.

Hurtig tilbage til hotellet igen og pakke ud og pakke tasker m.m. til imorgen. Det er gjort nu og vi er klar!! Klapvognen er ret flot hvis jeg selv maa sige det.

Saa ikke saa meget tid til at kigge paa Shanghai endnu undtagen fra et taxa vindue. Der er utroligt meget smog her og generelt ikke saa rent i gaderne, men der er tryk paa og utoligt interessant at se - selv paa en soendag (butikkerne har lige saa lang tid aabent paa en soendag som de har paa alle de andre dage)

Nu er klokken 5 om eftermiddagen og vi vil ud at gaa en tur inden det store informationsmoede klokken 19.